twee en een halve week onderzoek - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Joyce Koomen - WaarBenJij.nu twee en een halve week onderzoek - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Joyce Koomen - WaarBenJij.nu

twee en een halve week onderzoek

Blijf op de hoogte en volg Joyce

21 Januari 2014 | Oostenrijk, Wenen

Sinds twee en een halve week ben ik aan m´n onderzoek bezig. Ik onderzoek de verhouding van de houdbaarheid en de opslag temperatuur van wild zwijnen vlees. Hierbij vergelijk ik ook drie verschillende verwerkings methoden, dus de manier/omstandigheden waaronder het zwijn wordt uitgebeend.

Omdat in Wenen nog geen sneeuw ligt was m'n begeleider bang dat we geen zwijnen zouden kunnen krijgen. Als er geen sneeuw ligt dan hoeven de zwijnen niet naar de voederplaatsen en steken niet af tegen de witte sneeuw, waardoor ze minder makkelijk te schieten zijn door de jagers.

Tot onze grote verbazing hadden we toch na week 1 al twee zwijnen in de koelcel van het instituut liggen. Tijd om zelf te gaan uitbenen dus. Wat een geluk dat ik hier de afgelopen maand al heel wat ervaring in heb gekregen. Het koste me dan ook geen moeite en was onwijs leuk om te doen.

Vorige week donderdag ben ik bij een cursus voor de zelfvermarkende jager geweest. Dus een jager die het vlees dat hij heeft geschoten op de markt brengt. Onderdelen als regelgeving, hygiëne en marketing kwamen hier terug. Omdat mijn begeleider van het onderzoek een deel van de cursus gaf mocht ik mee. Na de theoretische voormiddag werden en 's middags 5 zwijnen uitgebeend, waarbij ik ook veel heb kunnen vertellen wat ik de afgelopen tijd heb geleerd en bovendien een aantal monsters voor mijn onderzoek heb kunnen mee nemen.

Het weekend ben ik weer in Mörtschach geweest waar ik weer een haan heb geslacht. Deze had er niet zo veel zin in als de andere twee een maand geleden. Na een lange jacht hebben we hem met z'n tweeën dan toch te pakken kunnen krijgen. Maar hij heeft mij wel even door middel van z'n klauwen laten weten dat hij het er niet helemaal mee eens was.
De jonge kippen van die van de zomer zijn uitgekomen zijn nu goed aan het leggen. Er komen steeds meer eieren en ze hebben allemaal verschillende kleuren maar zijn nog wel allemaal vrij klein, maar smaken goed.

Deze maandag ben ik begonnen met het laboratorium werk. Alle vlees monster verdunnen, daarna op een agarplaat aanbrengen, daar groeien de bacteriën goed op en na 1 a 2 dagen tellen hoeveel bacterie koloniën op de plaat aanwezig zijn. Dat is dan te extrapoleren naar het aantal bacterie koloniën aanwezig op het vlees.


  • 22 Januari 2014 - 00:20

    Peter En Marian:



    Lieve Joyce,

    Interressant hoor.En heel knap dat je dat allemaal durft en doet.
    Je leert echt heel veel.Leuk hoor.Wel mooi om die foto's te zien ,hoewel ik er maar heel even naar kijk hoor-;)
    Arm haantje....
    Ja, grappig al die verschillende eitjes.

    Liefs Pap en Mam.

    P.s leuk om zo ook je verhalen te lezen.

  • 22 Januari 2014 - 10:47

    Diana:

    Hoi Joyce,

    Wat doe en leer jij veel zeg.
    Maar wel heel leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Blij dat ik die zwijn niet ben. brr
    Maar ik begrijp dat als je dat wilt leren je ook het uit moet voeren.

    Misschien daarom het gezegde kemphanen.
    Nee hoor hij heeft zijn andere maatjes nooit terug gezin naar jouw eerdere bezoek
    dus kreeg hij het benauwt , ha, ha, ha

    Joyce heel veel succes en plezier in Oostenrijk

    Liefs en groetjes van Hans en Diana X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Joyce

Actief sinds 29 April 2009
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 15318

Voorgaande reizen:

20 November 2013 - 29 Augustus 2014

Minor Diergeneeskunde in Oostenrijk

27 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Oostenrijk!:)

Landen bezocht: