lammeren slachten - Reisverslag uit Lienz, Oostenrijk van Joyce Koomen - WaarBenJij.nu lammeren slachten - Reisverslag uit Lienz, Oostenrijk van Joyce Koomen - WaarBenJij.nu

lammeren slachten

Blijf op de hoogte en volg Joyce

24 November 2013 | Oostenrijk, Lienz

Mijn eerste stage dag op de land- en tuinbouwschool in Lienz, Osttirol. Ik heb in de ochtend meegelopen in de slagerij. Er waren 4 lammeren om te slachten. Het eerste lam heeft de leraar geslacht daarbij heeft hij uitgelegd hoe en waar geschoten en gesneden moest worden. Daarna waren de andere drie lammeren voor de leerlingen en mij. Aangezien maar een van de jongens een lam wilde schieten en de rest twijfelde was er voor mij een kans om ook een lam te schieten. Daarna heb ik samen met een van de jongens het lam ge-eviscereerd en onthuid. Een hele ervaring en erg mooi om te doen. Alle anatomie heb ik nog eens kunnen herhalen en ook aan de leerlingen heb ik uitleg kunnen geven wat, wat was.
Hierna kwam de dierenarts om de lammeren post mortem te keuren. Lever wordt gecontroleerd op ontstekingshaarden en leverbot. Bij een van de lammeren hebben we een kleine leverbot gevonden, hierom is de lever afgekeurd en weggegooid. Zou nog een van de organen afwijkingen vertonen dan zou het hele karkas afgekeurd moeten worden. Longen worden gecontroleerd op parasieten en ontstekingshaarden en andersoortige afwijkingen. Bij het hart het zelfde verhaal. Na nog wat gekletst te hebben met de dierenarts vertelde hij dat hij na deze controle nog naar een groter bedrijf zou gaan in de buurt en vroeg of ik mee wilde om te kijken hoe het er daar aan toe gaat.
Het bedrijf waar we waren is een grote uitbeenderij. Karkassen komen hier binnen en gaan als stukjes vlees bewerkt of niet weer naar buiten. De dierenarts is hier in functie van ambstdierenarts een keer per week om te controleren of alle regels worden nageleefd. Etikettering, T.H.T., hygiëne scheiding van afval categorieën, etc worden gecontroleerd, hierna wordt aan de hand van een checklist een rapport opgemaakt.

• 24 November 2013 - 19:59

Erna Elderhorst:

He Joyce, wat een leuke reisverslag. Het slachten en uitsnijden van de lammeren is wel bijzonder om zo mee te maken. Daarna nog mee met de dierenarts, leuk hoor! Geniet ervan, enne ik stuur jou berichtje ff door! Groetjes

• 25 November 2013 - 12:46

Erna Haverkamp:

Hoi Joyce, wat leuk om zo op de hoogte te blijven van alle facetten van jouw studie. Heel interessant. Nog veel plezier daar. Groetjes van ons.

• 26 November 2013 - 18:29

Peter En Marian:

Hoi lieve Joyce,

Leuk om zo ook wat van je te lezen,buiten de whatsups,skype,prive mail,telefoons enz.Natuurlijk blijven wij een van jouw grootste volgers.
    Je eerste dagje niet verkeerd,toch weer wat geleerd.En fijn dat je ook nog met die dierenarts mee mocht.Goed dat je geen foto's van die lammeren hebt gestuurd.;)
    Nou succes maar weer.
    Liefs van ons.