bezoedeling - Reisverslag uit Lienz, Oostenrijk van Joyce Koomen - WaarBenJij.nu bezoedeling - Reisverslag uit Lienz, Oostenrijk van Joyce Koomen - WaarBenJij.nu

bezoedeling

Blijf op de hoogte en volg Joyce

27 November 2013 | Oostenrijk, Lienz

Het uitbenen van een rund lijkt als je een slager zijn werk ziet doen altijd piece of cake. Echter, na vandaag kan ik je vertellen dat, dat echt niet zo is!

Eerst het halve rund verdeeld in voorhand, buik, rug en achterhand. Deze delen hierna samen met een groep meiden en de leraar uitgebeend. Verder uit de bil schnitzels gesneden en het vlees verpakt in pakketten verpakt. Het is echt moeilijk om netjes te snijden, niet je vingers mee te nemen en ook nog eens een beetje een tempo erin te houden. Maar oefening baart kunst en na verloop van tijd ging het steeds beter.

S’middags was er een kalf om te slachten. Nog nooit een halster om gehad en dus al heel moeilijk de slagerij in te brengen. Daarna moest het nog geschoten worden, wat na wat inspanningen toch gelukt is. De vacht van het kalf zat onder de stront, dus het duurde niet lang voordat dit ook op het vlees zat door snijden en bezoedeling van de vingers. ‘prachtig’ om te zien hoe snel bezoedeling eigenlijk zichtbaar wordt. Al na een minuut begon het vlees rondom de plek van bezoedeling er ranzig (een vuil beslag) uit te zien. Ook al was de temperatuur in de slagerij niet dermate hoog, toch kon je enige uitbreiding zien. Na wegsnijden was dit gelukkig verholpen.

Tijdens het opensnijden van de buik sneed een van de leerlingen de pens aan. Wat een feest, afzuiger aan en snel de koe opengemaakt zodat we de pens met inhoud konden weggooien. Ook dit zorgde natuurlijk voor de nodige bezoedeling.

Na het zo goed en netjes mogelijk afmaken van het eviscereren van het rund heb ik nog leren worst maken. Worstvlees in darm afvullen en daarna tot worst draaien. Hier komt nog best een handigheid en nauwkeurigheid bij kijken, anders scheurt de darm of staat er juist weer niet genoeg spanning op de darm.

• 27 November 2013 - 23:08

Peter En Marian:

Hoi Joyce,

Nooit van gehoord,bezoedeling,zo leren je ouwe lui ook nog wat;).
    Je hebt vandaag ook een leuke leerzame dag gehad ,leuk.
    Arm kalfje.hopen dat het maar snel gebeurd is.

Trouwens je kan ook nog slager worden;)Grapje.

Xx BPM

• 28 November 2013 - 07:52

Monique:

Hè joyce

Ik lees gezellig mee samen met de jongens.
    Maar dit stukje heb ik even overgeslagen heb hun wel wat verteld hihi.
    Groetjes x mo en de rest