Murmeltier - Reisverslag uit Mörtschach, Oostenrijk van Joyce Koomen - WaarBenJij.nu Murmeltier - Reisverslag uit Mörtschach, Oostenrijk van Joyce Koomen - WaarBenJij.nu

Murmeltier

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 December 2013 | Oostenrijk, Mörtschach

Vandaag was ik weer in de slagerij.

.s morgens heb ik met de meisjes worst gemaakt. Aangezien ik dat al een keer had gedaan vond de leraar dat ik dat wel op mij kon nemen. Gelukkig heb ik me alles goed kunnen herinneren en waren de meiden geduldig, dus alles is goed gegaan en we hebben een stel mooie huis worsten gedraaid.

In de middag hadden de jongens les. De groep bestond uit vier jongens. We hebben een stier kalf van 6 maanden geslacht. Daarna waren er drie lammeren, waarvan ik er twee heb mogen slachten. Helaas is het schieten bij het twee lam niet helemaal goed gegaan. Het dier was niet in een keer verdoofd. Na snel na-laden was het tweede schot gelukkig wel raak. Het is een vreemde gewaarwording dat he dier door mijn toedoen, ook al was het minder dan een halve minuut, heeft moeten lijden. Het heeft me nog eens met m'n neus op de feiten gedrukt, dat het doden van dieren moet gebeuren door mensen met kennis van zaken, snel en effectief om onnodig lijden bij een dier te vermijden. Helaas is het wel zo dat je alleen maar kennis van zaken krijgt door te doen en te oefenen. Dit soort schiet fouten worden nog veel te veel gemaakt en dat niet alleen op scholen ook in grote slachthuizen. Bij mij staat m'n fout op m'n netvlies gegrift en zal een volgende keer ook handelen met deze kennis in m'n achterhoofd.
Na de lammeren werd er een zuig de slagerij binnen gebracht. Niet een net afgemest zeugje, maar een echte knorrige zeug van minstens 250 kilo die niet graag de slagerij binnen wilde komen. Na veel geduld ,rust en beleid is het dan toch geluk en hebben we het dier kunnen slachten. Ontharen van een varken gebeurt hier 'gewoon' met de hand en niet zoals in de grote Nederlandse slachthuizen met een capaciteit van 600 dieren per uur met grote troggen water en ovens.
Hier hebben ze een heel erg effectief ontharings middel, waarschijnlijk brand het heel erg als ik het op m'n benen zou gebruiken, want de hele opperhuid wordt ermee weg geschraapt. Varken in poederen met dit spul, heet water eroverheen en schrobben maar. Totdat het zweet op de voorhoofd staat. Afwerken gebeurt met een mes. Daarna kan het dier worden opgemaakt en de darmen etc worden eruit gehaald. Hier kan ik dan altijd de leerlingen even vertellen wat welk orgaan is en wat het doet. Ze kijken me dan altijd met grote ogen aan, vooral als ik dan ook nog even de Latijnse naam noem.

Als klap op de vuurpijl hebben we de kop van een Murmeltier uitgekookt. Deze had een bevriende jager geschoten en de tanden worden dan altijd als jacht troffee bewaard. Deze gaan er makkelijker uit als de kop wordt gekookt.

  • 10 December 2013 - 00:37

    Marian:


    Lieve Joyce,

    Was een leerzaam dagje.Maar ook enige emoties ,denk ik ?
    Mooi dat je dan je kennis / ervaring kunt doorgeven / overdragen.Ook al gaat het niet altijd vlekkeloos.

    250 kilo "flinke kluif".

    Flinke tanden van dat murmeltier.Die foto kijk ik maar gauw overheen;) .

    Maar goed om te lezen dat je in een korte tijd veel meemaakt/ leert.

    Liefs vanaf de Elgerweg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Mörtschach

Joyce

Actief sinds 29 April 2009
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 15343

Voorgaande reizen:

20 November 2013 - 29 Augustus 2014

Minor Diergeneeskunde in Oostenrijk

27 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Oostenrijk!:)

Landen bezocht: